LIFE IN SCOTLAND

LIFE IN SCOTLAND 


Hello world and welcome to my second post - where I will be trying to bring you close to my life here in Scotland using my broken English and very poor grammar (both, Czech and English :D ) 

I must admit I am a bit behind since I last posted something on the blog and I would like to apologise for that. I finished my exams around a month ago and since then I have attended some parties, met with my friends, spent some time with my boyfriend, started my placement and went to a vegan festival. However, this is not an excuse for not posting anything on the blog. Therefore, I would like to make a small summer resolution and spend some more time writing.

So, my second (today's) article will be dedicated to a request and will be about my ''cool'' life in Scotland.

I already regret I didn't keep a copy of all the letters I wrote to my friends in the first moth when I moved away. The reason I was sending them letters was that I did not have wifi for some time when I arrived, and writing letters seemed to be a nice old-fashion way how to express my first feelings I had about the different culture and the new ''world'' I moved into. Unfortunately, I cannot see much differences anymore after being here for 5 years as I got used to the odd thing and life over here already. 

Even tough I cannot remember much about what I said in the letters, I know I was basically comparing the differences between the stuff I was used in Czechia all my life to the new things to me when I came to Scotland - but absolutely normal to the local people. One of the things which took me a while to get used to was the left side driving. I was almost hit by many cars before I learnt how to properly cross the street. Another thing which I will probably never learn is washing my hands where there are two tabs - cold and hot tab - as I always end up burning myself or washing hands under cold water because I cannot be bother. But those are the things you probably heard of by yourself. Maybe what you haven't heard of is that the traffic light crossing system here is beeping very loud - which I almost got a small heart attack the first time I heard it, or that you have to wave on the bus when you want it to stop. What I absolutely hated but got kinda used to it by now is that the only public transport here apart from train and plane is BUS! And it can be a real pain in the ass sometimes. It happens very often that the bus is late, or it does not come at all. Or it comes too early. And if something like this happen, you have to wait for the next bus which can be in next 10, 15 or even 30 minutes. So, tube or a tram is definitely something I miss here. So I definitely stopped being ungrateful and complain any time I miss a tube when I am in Prague and I have to wait 3 minutes for a new one. 

When I came to Scotland I started studying at college which I would compare to high school. To compare college to the high school I went to in Czech I must say that college is a very modern place and very fully equipped. Every single room has an interactive board which unfortunately, I cannot say about my high school in Czechia. I have this feeling that the education system and the design of schools in Czechia kinda slept the time of modernisation and got stuck in the time of communism. Which is obviously a shame. From college I moved to uni where I currently do Law and Management. I cannot compare any Czechia university to universities in Scotland. However, I can describe you the university I go to. Again, it is a very modern building, with a gym and swimming pool facility inside. Each room has an interactive board, there are PC available to students everywhere and there is a huge library inside university facilities. 

Probably, one of the hardest things to get use to was Scottish the accent! Especially in Aberdeen, where I currently live. It's very strong and probably it is a language itself. Till now I have a problem to understand sometimes what the people are talking about. Some easy stuff what I got so far is that ''loon'' mean boy ''lasie'' is a girl and ''hoose'' is a house :D Nice and simple. One of the famous questions is ''fit ya like'' which means ''how are you.'' For some reason, I find very funny Glaswegien accent. It is funny but sweet :) 

Having said all the stuff what I find odd, there are some nice things to say about Scotland. It has an amazing nature and any time you go beside the city you will see some sheep, cows and horses, lots of green and a lot of castles. There are many nice places to explore, such as Loch Ness which is one of the most known places in Scotland. But apart from that, there are other things and places to see such as Isle of Sky, Dunnottar castle, Cairngorms National Park and primarily dolphins and seals! 

To finish my post, for those who like to travel and explore something new I would like to recommend a wee trip to Scotland and its wildlife and beautiful places. That is me for today. Have a nice day and give me a shout what would you like to hear next! :) 


Cassie xx





Ahoj světe a vítej v mém druhém příspěvku! - Kde se vám budu snažit přiblížit můj život ve Skotsku se špatnou anglickou a ne o moc lepší gramatikou (jak českou tak anglickou :D )

Musím přiznat, že jsem momentálně trochu pozadu se psaním od mého posledního příspěvku a chtěla bych se vám za to omluvit. Před měsícem mi skončilo zkouškové a od té doby jsem furt někde lítala. Party, trávení času s přítelem, s přáteli, šla jsem dokonce i na vegan festival a do toho všeho mám praxi už více jak měsíc. Nicméně, to není omluva proto abych zanedbávala psaní. Proto jsem se rozhodla udělat takové malé předsevzetí a strávit víc času psaním. 

Takže, můj druhý (dnešní) příspěvek je věnovaný požadavku a budu psát o mém  ''cool'' životě ve Skotsku.

Dopředu lituji toho, že jsem si neschovala kopie veškerých dopisů, které jsem psala svým přátelům do Čech v prvních měsích po mém odchodu do zahraničí. Důvod proč jsem jim posílala dopisy byl ten, že jsem tehdy neměla wifinu po nějakou dobu mého příjezdu a psaní dopisů mi přislo jako dobrá stará cesta, jak vyjádřit mé první pocity které jsem měla z nové kultury a nového ''světa'' do kterého jsem se odstěhovala. Bohužel, dnes už moc rozdílů nevidím, po 5 letech života tady. Už jsem si tady na ty odliěnosti nějak zvykla.


Ikdyž si moc nepamatuju co jsem v těch dopisech psala, vím že jsem porovnávala rozdíly mezi věcmi na které jsem byla zvyklá celý život z Čech a mezi mně novými věcmi, ale absolutně přirozenými místním obyvatelům. Jedna z věcí na které jsem si dlouho zvykala byl fakt, že se tu řídí v levo. Né jednou mě málem něco přejelo, než jsem se konečně naučila přecházet silnici. Další věc kterou se pravděpodobně nikdy nenaučím správně je mítí rukou v případě dvou kohoutků - teplý, studený - 
bud´to se vždy opařím a nebo na to nemám nervy a umeju si radši ruce ve studené vodě. Ale tyto věci už jste asi slyšely. Možná co ještě nevíte je to, že semafory na přechodu tady pípají hrozně moc na hlas, z čehož jsem málem dostala infark ikdyž jsem to poprvé slyšela. A nebo jste také nevěděli to, že když chcete zastavit autobus, tak na něj musíte mávnout rukou, aby vám zastavil a nabral vás. Jinak vám přejede, ikdyž tam třeba čekáte jako debil půl hodiny.  Což je věc kterou absolutně nesnáším, a to čekání na autobus, ikdyž už jsem si na to nějak zvykla. Autobus je tu totiž jediná veřejná doprava kromě letadla a vlaků, kterou se někam můžete dostat. A může se stát velmi otravnou, hlavně když vám třeba ujede, nebo jede dřív, nebo má spoždění a nebo třeba vůbec nepřijede. To pak musíte čekat na nový autobus, což může trvat třeba 10, 15 nebo i 30 minut. Takže tramvaj nebo metro je něco co mi tu stoprocentně chybí a určitě jsem přestala být nevděčná, když mi v Praze ujede metro a já musím čekat 3 minuty na nové.

Hned po mém příjezdu do Skotska jsem začala chodit na college, ketrou bych porovnala ke střední škole. Abych porovnala college se střední školou kam jsem v ČR chodila, musím říct že college je mnohem víc moderní s lepším vybavením pro studenty.  Každá třída má interaktivní tabuly, což se bohužel nedá říct o mé střední škole kam jsem kdysi chodila.Příjde mi, že školní systém a design českých škol trošku zaspal dobu modernizace a zastavil se ve starém dobrém komunistickém čase. Z college jsem přešla na univerzitu, kde jsem do ted´a kde studuju Právo a Management. Bohužel nemůžu porovnat české vysoké školy s těmi ve skotsku, prože jsem na žádnou vysokou v ČR nechodila. Nicméně vám mohu prozradit jak vypadá moje vysoká ve Skotsku. Znovu, každá třída má interaktivní tabuly, je to moderní budova, která ma posilovnu a bazén, obrovskou knihovnu a potřebnými PC pro studenty.  

Pravděpodobně jedna z pro mě nejtěžších věcí byla, zvyknout si na skotký přízvuk. Speciálně ten v Aberdýnu, kde žiju. Je to velice těžký přízvuk a někdy mi příjde, že dokonce mají i svůj vlastní jazyk, což nejsem od pravdy moc daleko. Do dnešní doby mám občas problém rozumět místim lidem a co mi chtěj vlastně říct nebo o čem vůbec mluvěj. Něco jednoduchého co jsem zatím stihla pochytit je ''loon'' chlapec ''lasie'' dívka a ''hoose'' což znamená dům :D Hezký a jednoduchý. Jedna z nejznámějších otázek je ''fit ya like'' což znamená ''jak se máš.'' Z nějakého důvodu mi příjde srandovní přízvuk, který mají v Glasgow. Příjde mi sice vtipný, ale zároveň roztomilý. :) 

Po zmínění všech věcí co mi příjdou na Skotsku zvláštní, jsou tu i věci, se které mne naprosto uchvátily. Skotsko má nádhernou přírodu a pokaždé když vyrazíte za město, narazíte na nějaké ty ovce, krávy, koně, trávu, stromy a na spousty hradů a zřícenin. Skotsko má spouty zajímavých míst k vidění, jako například Loch Ness, které je pravděpodobně nejznámější. Další zajímavé věci a místa k vidění jsou například Isle of Sky, Dunnottar castle, Cairngorms National Park and předevěím delfíni a tuleni!

Abych ukončila moje povídání, pro ty kteří rádi cestují a poznávají nové věci, chtěla bych jim tímto příspěvkem doporučit Skotsko a jeho krásná místa. To je dnes odmne vše, brzy na slyšenou a ráda se přizpůsobým dalším typům o čem psát. Mějte krásný den! :) 


Cassie xx





4 comments:

  1. Wow, obdivuju, že dokážeš ve Skotsku studovat uni, právě skrz ten přízvuk :) zrovna jsem na tebe a tvůj blog narazila a je super!

    Zápisky z cest a života v Anglii ⇨ Diary of M

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ahoj, mockrát děkuju. Naštěstí ve škole převážně mluví čistou angličtinou. Ale bylo i pár vyjímek a to jsem jim teda toho moc nerozuměla no :D Blog sdílím s Verčou, která má většinu zásluhy na tomto blogu :)

      Delete
  2. Moc pěkný blog. Libí se mi, že si dáváš tu práci a píšeš anglicky i česky zároveň. Mám známé, co se chtějí zlepšit v angličtině a díky podobným článkům je to možné. Přečtou si nejprve anglickou část a pokusí si v hlavě ujasnit co z toho pochopili a pak přejdou na českou část a ověří si, jak moc se trefili nebo byli vedle. Za mě palec nahoru.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ahoj, děkuju za pochvalu. Jsem moc ráda, že to má nějaké využití :)

      Delete

Powered by Blogger.